dr. Ruben van Wendel de Joode

Dr. Ruben van Wendel de Joode verzorgde een sessie over nieuwe, horizontale samenwerkingen, over de muren heen. En over de dynamieken die daarbij komen kijken.

Nieuwe samenwerkingen

Samenwerken over de muren heen. Dat staat centraal in deze kennisgerichte sessie. Waarom zijn horizontale samenwerkingsverbanden zinvol of misschien wel noodzakelijk? En hoe doen we dat dan? Hoe versta je elkaar? Luister je écht? Hoe komen we nader tot elkaar, zorgen we dat we draagvlak creëren en kan dat zonder aan daadkracht in te boeten? Hoe houden we het tempo erin, zonder langs mensen heen te rennen? Hoe creëer en onderhoud je zinvolle netwerken? Hoe wordt samenwerken effectief en kun je dat meten?

Ruben daagde ons in deze sessie uit over hoe we de nieuwe samenwerkingsdynamieken in ons voordeel kunnen laten werken. Bijzondere aandacht was er voor onderwijs en zorg, omdat daar de samenwerkingsvraagstukken momenteel enorm relevant zijn.

Over Ruben

“We moeten samenwerken niet langer zien als iets dat je er bij doet. Het is een echt vak.”

Dr. Ruben van Wendel de Joode is medeoprichter en managing partner van organisatie adviesbureau Common Eye. Het is bovenstaande overtuiging die hem drijft om mensen te adviseren, begeleiden en trainen in samenwerken. Zijn hart ligt bij maatschappelijk sectoren, zoals Goede Doelen, Onderwijs en Zorg. Daar is het vraagstuk om goed samen te werken, zeer relevant. Het is in zijn ogen zonde als goede intenties niet worden gerealiseerd, omdat een samenwerking niet slaagt. Maar met de juiste praktische instrumenten, kennis en advisering wordt de kans van slagen aanzienlijk groter. Ruben helpt daar graag bij.

Naast adviseur is Ruben kerndocent van de opleiding samenwerken aan complexe opgaven bij AOG. Hij is coauteur van meerdere boeken en artikelen, waaronder het boek Spelen met samenwerken en Organiseren in en met netwerken. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar samenwerkingsprocessen in internet communities. Hij heeft meerdere handreikingen geschreven voor samenwerken in het onderwijs zoals Reflectie-instrument bij samenwerking tussen organisaties.