De moderator, onmisbaar tijdens onze leergangen
De moderator, onmisbaar tijdens onze leergangen
Bij onze leergangen speelt de moderator een cruciale rol in het leerproces van zowel individuele deelnemers als de groep als geheel. Ze zorgen ervoor dat de leerregels worden nageleefd (stel vragen, geen aannames; deel observaties, stel oordelen uit) en leiden de discussies in goede banen. Alle moderatoren hebben zelf een Avicenna-leergang doorlopen.
Deze unieke rol is mede vormgegeven door Dirk Hilarides, onze ‘Oppermoderator’. Hoewel Dirk nu geniet van zijn ‘moderator-pensioen’, blijft hij een belangrijke adviseur voor ons. Zijn visie op goed moderatorschap blijft ons inspireren!
Dirk omschrijft goed moderatorschap als volgt:
“Het gaat over de kunst van het modereren. Om alleen datgene te doen wat helpend is op het moment dat je het doet. daarbij staat het leerproces van de groep en het individueel leren voorop. Maar de kunst zit hem in het helpen op hele subtiele wijze, soms alleen met je eigen lichaamstaal in plaats van woorden. Dat was voor mijzelf ook de uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat je niet te belangrijk wordt in de groep? Dat de groep niet alleen maar naar jou kijkt? Hoe activeer je deelnemers met een enkele vraag? Hoe krijg je deelnemers in de nieuwsgierige en onderzoekende houding? Het bewaken daarvan is uitermate belangrijk. Niet alleen tijdens de leergang, maar voor leiders in het algemeen. Blijf nieuwsgierig, stel vragen en stimuleer dit vervolgens ook bij je medewerkers”.